Charakterystyka logistyki e-commerce – najważniejsze informacje

Picture of Julian Busz
Julian Busz

E-commerce to niezwykle dynamicznie rozwijająca się branża. Jej wartość rośnie z roku na rok, co jest wynikiem dużego popytu, a także tego, że działające w niej podmioty korzystają z nowych technologii i sprawdzonych rozwiązań. Jednym z głównych elementów e-commerce jest logistyka. Odkryj, dlaczego ma tak duże znaczenie i co należy robić, by przyczyniła się do wzrostu zysków. 

Logistyka w e-commerce – co warto o niej wiedzieć?

 Logistyka w branży e-commerce to bardzo szeroka dziedzina, która dotyczy przepływu towarów w ramach handlu internetowego. Składa się z kilku czynności, za wykonanie których odpowiedzialne są wyspecjalizowane podmioty. To przede wszystkim: 

  • magazynowanie produktów,
  • przyjmowanie zamówień,
  • kompletowanie,
  • pakowanie towarów,
  • wysyłka,
  • przyjmowanie zwrotów,
  • obsługa klientów.

 Mówiąc krótko, logistyka w e-commerce obejmuje cały proces przesyłu produktów – od momentu ich zamówienia, aż po dostawę i odbiór. Łatwo zatem wskazać, jak ważna jest dla sklepów internetowych, których działalność w dużej mierze opiera się na realizacji wskazanych wyżej procesów. 

Etapy logistyki w e-commerce – jak powinna się odbywać?

 Choć wskazaliśmy już elementy logistyki dla e-commerce, warto omówić je szerzej. Dzięki temu lepiej zrozumiesz tę dziedzinę, a także to, jak istotna jest współpraca z właściwymi podmiotami (do ich omawiania przejdziemy w dalszej części tekstu). 

Zobacz:  Zawód logistyk - klucz do efektywnego zarządzania przepływem towarów i usług!

Kluczowe w logistyce dla e-handlu jest zarządzanie zapasami. Towary w magazynie powinny być dobierane i ustawiane w taki sposób, aby możliwa stała się jak najszybsza realizacja zamówień. W momencie, gdy klient zakupi produkt, firma musi być od razu gotowa do jego wysyłki. 

Żeby tak faktycznie było, wiele podmiotów wykorzystuje specjalne systemy zarządzania, przygotowywane na podstawie zaawansowanych programów komputerowych (niektóre z nich są obecnie napędzane przez sztuczną inteligencję). Dzięki nim możliwa jest automatyzacja omawianego procesu, a co za tym idzie, także jego skrócenie. 

A skoro mówimy o zarządzaniu, pora wspomnieć o łańcuchu dostaw. Celem zarówno sklepów internetowych, jak i podmiotów z branży TSL powinno być jego upłynnienie, tak aby poszczególne etapy – składowanie, dystrybucja, transport, odbiór – realizowane były w sposób sprawy i bez niepotrzebnych opóźnień, które powodują straty finansowe. I kolejny raz podkreślić trzeba tu rolę rozmaitych systemów, służących chociażby do monitorowania zasobów czy kierowców. 

Optymalizacja logistyki w e-commerce to ważne zadanie, do wykonania którego należy się przygotować. Jak? Przede wszystkim poprzez przeprowadzenie analizy firmy – jej możliwości, potencjału, wyposażenia i mocy przerobowej. Kluczowi są też ludzie, a więc specjaliści od handlu, kierowcy, logistycy, spedytorzy itd. 

Zobacz:  Akredytowane pomiary emisji gazów i pyłów – praktyczny przewodnik dla przedsiębiorców, od wymagań prawnych po przygotowanie stanowiska pomiarowego

Celem optymalizacji jest skrócenie czasu realizacji poszczególnych czynności przy utrzymaniu niskich kosztów. Posłużyć do tego mogą wspomniane już systemy informatyczne i nowoczesne technologie. 

Jak wybrać podmiot odpowiedzialny za logistykę dla e-commerce?

 Planowaniem i wykonywaniem powyższych zadań zając się powinna firma wyspecjalizowana w branży TSL. Musi dysponować nie tylko szeroką flotą pojazdów, ale również odpowiednim zespołem pracowników. Do tego dochodzą jeszcze wypracowane procedury, systemy i metody reagowania na powstałe problemy. 

Zastanawiasz się, jak wybrać partnera w logistyka w e-handlu? Na pewno nie należy podejmować pochopnych decyzji. Zanim podpiszesz umowę o współpracy, zweryfikuj, czy interesująca Cię firma będzie w stanie spełnić Twoje wymagania, wynikające chociażby ze specyfiki branży, w której działasz. 

Zwróć uwagę ponadto na doświadczenie podmiotu, jego wyposażenie i sposób działania. Na pewno pomocne okażą się też komentarze innych klientów, którzy mieli już okazję współdziałać z firmą. Z podawanych przez nich informacji dowiesz się, czy rzeczywiście działa sprawnie i czy można jej zaufać.

źródło: TRANSlogis transport i spedycja

Udostępnij:

Facebook
X
LinkedIn
Pinterest
Threads
WhatsApp
Ostatnio
Zobacz również