E-commerce to niezwykle dynamicznie rozwijająca się branża. Jej wartość rośnie z roku na rok, co jest wynikiem dużego popytu, a także tego, że działające w niej podmioty korzystają z nowych technologii i sprawdzonych rozwiązań. Jednym z głównych elementów e-commerce jest logistyka. Odkryj, dlaczego ma tak duże znaczenie i co należy robić, by przyczyniła się do wzrostu zysków.
Logistyka w e-commerce – co warto o niej wiedzieć?
Logistyka w branży e-commerce to bardzo szeroka dziedzina, która dotyczy przepływu towarów w ramach handlu internetowego. Składa się z kilku czynności, za wykonanie których odpowiedzialne są wyspecjalizowane podmioty. To przede wszystkim:
- magazynowanie produktów,
- przyjmowanie zamówień,
- kompletowanie,
- pakowanie towarów,
- wysyłka,
- przyjmowanie zwrotów,
- obsługa klientów.
Mówiąc krótko, logistyka w e-commerce obejmuje cały proces przesyłu produktów – od momentu ich zamówienia, aż po dostawę i odbiór. Łatwo zatem wskazać, jak ważna jest dla sklepów internetowych, których działalność w dużej mierze opiera się na realizacji wskazanych wyżej procesów.
Etapy logistyki w e-commerce – jak powinna się odbywać?
Choć wskazaliśmy już elementy logistyki dla e-commerce, warto omówić je szerzej. Dzięki temu lepiej zrozumiesz tę dziedzinę, a także to, jak istotna jest współpraca z właściwymi podmiotami (do ich omawiania przejdziemy w dalszej części tekstu).
Kluczowe w logistyce dla e-handlu jest zarządzanie zapasami. Towary w magazynie powinny być dobierane i ustawiane w taki sposób, aby możliwa stała się jak najszybsza realizacja zamówień. W momencie, gdy klient zakupi produkt, firma musi być od razu gotowa do jego wysyłki.
Żeby tak faktycznie było, wiele podmiotów wykorzystuje specjalne systemy zarządzania, przygotowywane na podstawie zaawansowanych programów komputerowych (niektóre z nich są obecnie napędzane przez sztuczną inteligencję). Dzięki nim możliwa jest automatyzacja omawianego procesu, a co za tym idzie, także jego skrócenie.
A skoro mówimy o zarządzaniu, pora wspomnieć o łańcuchu dostaw. Celem zarówno sklepów internetowych, jak i podmiotów z branży TSL powinno być jego upłynnienie, tak aby poszczególne etapy – składowanie, dystrybucja, transport, odbiór – realizowane były w sposób sprawy i bez niepotrzebnych opóźnień, które powodują straty finansowe. I kolejny raz podkreślić trzeba tu rolę rozmaitych systemów, służących chociażby do monitorowania zasobów czy kierowców.
Optymalizacja logistyki w e-commerce to ważne zadanie, do wykonania którego należy się przygotować. Jak? Przede wszystkim poprzez przeprowadzenie analizy firmy – jej możliwości, potencjału, wyposażenia i mocy przerobowej. Kluczowi są też ludzie, a więc specjaliści od handlu, kierowcy, logistycy, spedytorzy itd.
Celem optymalizacji jest skrócenie czasu realizacji poszczególnych czynności przy utrzymaniu niskich kosztów. Posłużyć do tego mogą wspomniane już systemy informatyczne i nowoczesne technologie.
Jak wybrać podmiot odpowiedzialny za logistykę dla e-commerce?
Planowaniem i wykonywaniem powyższych zadań zając się powinna firma wyspecjalizowana w branży TSL. Musi dysponować nie tylko szeroką flotą pojazdów, ale również odpowiednim zespołem pracowników. Do tego dochodzą jeszcze wypracowane procedury, systemy i metody reagowania na powstałe problemy.
Zastanawiasz się, jak wybrać partnera w logistyka w e-handlu? Na pewno nie należy podejmować pochopnych decyzji. Zanim podpiszesz umowę o współpracy, zweryfikuj, czy interesująca Cię firma będzie w stanie spełnić Twoje wymagania, wynikające chociażby ze specyfiki branży, w której działasz.
Zwróć uwagę ponadto na doświadczenie podmiotu, jego wyposażenie i sposób działania. Na pewno pomocne okażą się też komentarze innych klientów, którzy mieli już okazję współdziałać z firmą. Z podawanych przez nich informacji dowiesz się, czy rzeczywiście działa sprawnie i czy można jej zaufać.
źródło: TRANSlogis transport i spedycja